Tweet This

Dar Młodzieży

Dar Młodzieży

Dar Mlodziezy fra Polen er det lengste skipet i årets regatta. Den majestetiske barken har en lengde på imponerende 108,8 meter. Dar Młodzieży (polsk: Ungdomsgaven) er et polsk seil treningsskip designet av Zygmunt Choreń. Skipet ble lansert i november 1981 på Gdańsk verft, Polen, og bestilt for tjeneste i juli 1982 i Gdynia, og erstattet dermed forløperen Dar Pomorza.

Oosterschelde

Oosterschelde - fotograf isjc99

Oosterschelde - fotograf isjc99


SPESIFIKASJON

  • Name: OOSTERSCHELDE

  • Klasse: A

  • Nasjonalitet: Nederland

  • Byggeår: 1918

  • Hjemmehavn: Rotterdam

  • Rig: Topsail Schooner 3

  • Høyde: 36,00 m

  • Skroglengde: 40,12 m

  • Angitt av: Shipping Company Oosterschelde

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum, Skagerrak / Kattegat, Nordsjøen, Svartehavet, Middelhavet, Atlanterhavet / Karibia, Nord-Amerika East Coast, Nord-Amerika West Coast, Canada, arktiske, Stillehavet, Australasia, Det indiske hav, Antarktis

  • Antall traineer: 24

  • Antall fast mannskap: 7

  • Berth typer: Hytter

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: engelsk

  • Andre språk (s) snakkes om bord: nederlandsk, tysk

  • Spesielle dietter å se: Ja

  • Blue Flag medlem: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM

BIOGRAFI

The 'Oosterschelde' er en av de svært få virkelig historiske skip igjen i verden. Hun ble bygget i Nederland i 1917 på ordre fra Rotterdam rederiet HAAS og er den siste gjenværende representant for stor flåte av seilskip som seilte under nederlandsk flagg på begynnelsen av det 20. århundre. 

Hennes navn er avledet fra den østlige delen av Schelde elv som renner fra Frankrike gjennom Belgia og Nederland til sjøen. Som den største restaurert nederlandske skipet 'Oosterschelde' er et monument for nederlandsk skipsbygging og maritim navigasjon under seil, hun er unik i sitt slag.

Som en lastebåt 'Oosterschelde' gjennomført noen hundre tonn med last inkludert murstein, sild og bananer. I 1921 ble skipet solgt, skiftet hender tre ganger og konvertert til en motorseiler før han ble kjøpt i 1988 og restaurert til sin fordums prakt.

Rotterdam Sailing Ship Foundation ble etablert for å støtte restaurering gjennom innsamlingen og begynte arbeidet i 1990. Skipet ble offisielt lansert i 1992 av Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Margriet.

Skipet er kjent og registrert som et monument av den nederlandske regjeringen. Siden restaureringen av 'Oosterschelde' gjort flere imponerende seilaser seilte verden rundt to ganger, gjort ekspedisjoner til Spitsbergen og Antarktis og besøkt over 50 land.

Fjorårets Oosterschelde 'vant Tall Ships Race fra Bermuda til Boston og trans-atlantiske rase fra Halifax til Le Havre. Ikke dårlig for 100-år gammel dame.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org

Roald Amundsen

Roald Amundsen - fotograf RThiele

Roald Amundsen - fotograf RThiele

SPESIFIKASJON

  • Name: ROALD AMUNDSEN

  • Klasse: A

  • Nasjonalitet: Tyskland

  • Byggeår: 1952

  • Hjemmehavn: Wolgast, Tyskland

  • Rig: Brig

  • Høyde: 26,52 m

  • Skroglengde: 40,80 m

  • Angitt av: LebenLernen auf Segelschiffen eV

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum, Atlantic / Karibia

  • Antall traineer: 31

  • Antall fast mannskap: 17

  • Berth typer: Sengeplasser, Hengekøyer, Blandet

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: tysk

  • Andre språk (s) snakkes om bord: nederlandsk, engelsk, fransk, spansk

  • Spesielle dietter å se: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BIOGRAFI

Roald Amundsen ble bygget i 1952 i Roblau / Elbe som NVA tank logger for det tidligere DDR nasjonalfolkehæren.

I 1992 båtbyggeren Detlev L ll og hans venner fra samfunnet `lære å leve på Sailing Ships` gjort henne til en brigg som en del av et program mot arbeidsløshet. Roald Amundsen gjorde sin første reise i 1993 under kommando av Immo von Schnurbein, en tidligere kaptein i den tyske marinen seilskip, Gorch Fock.

Selv om Roald Amundsen tilbyr ingen luksus, er hun godt utstyrt med den nyeste kommunikasjon og sikkerhetsutstyr om bord. Hun har deltatt i Tall Ships' Races ved flere anledninger blant annet rase fra Cadiz til Amsterdam i Tall Ships' 2000 Transatlantic Race.

Morgenster

Morgenster - fotograf Philippe Chagniot

Morgenster - fotograf Philippe Chagniot


SPESIFIKASJON

  • Name: MORGENSTER

  • Klasse: A

  • Nasjonalitet: Nederland

  • Byggeår: 1919

  • Hjemmehavn: Den Helder, Nederland

  • Rig: Brig

  • Høyde: 25,00 m

  • Skroglengde: 38,00 m

  • Angitt av: Morgenster VOF

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum, Skagerrak / Kattegat, Nordsjøen, Atlanterhavet / Karibia

  • Antall traineer: 36

  • Antall fast mannskap: 10

  • Berth typer: Sengeplasser, hytter, hengekøyer, Blandet

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: engelsk

  • Andre språk (s) snakkes om bord: nederlandsk, fransk, tysk, polsk, svensk

  • Spesielle dietter å se: Ja

  • Spesielle behov ivaretatt: Ja

  • Blue Flag medlem: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM

FINNE UT MER BESTILLE PLASS

BIOGRAFI

Morgenster ble lansert i 1919 som en sild lugger “Vrouw Maria” SCH 324 for fiskeselskapet hiet Dulk. Hun ble bygget ved verftet Boot i Alphen.

I 1927 ble hun motorisert (200 HP La Meuse) og utvidet i ytterligere 7 meter. Det fikk hun sin nye navnet “Morgenster”. Hun fortsatte som en motorisert fiskefartøy til 1970. På grunn av sertifiseringskrav eieren tok henne ut av fiske. Hun ble solgt til Jaq Vrolijk som utnyttet henne i sport fiske dagsturer.

Etter å ha mistet sertifikater for denne virksomheten hun ble solgt til en Rotterdam sanger som ble sagt å forberede skipet for eter piratkopiering. Sangeren ble tiltalt, men etter en rekke forsøk og 2 1/2 år senere ble han løslatt og gjenvunnet besittelse av skipet hans.

I 1983 Marian og Harry MUTER kjøpte fartøyet i en forferdelig tilstand av vedlikehold. Skipet ble slept til Zijkanaal B i nærheten av den vakre lille landsbyen Spaarndam. Alvorlige reparasjoner og vedlikehold ble utført i løpet av vinteren. Etter å ha solgt STV “Jantje” i 2005, Marian og Harry hadde anledning til å delta på deres prosjekt med Morgen på heltid.

Til slutt, i juni 2008 ble hun formelt velsignet i seiling verden igjen av den meget sympatiske minister Maria van der Hoeve. Morgen viste seg å være en fin kar siden den gang, og rask nok i all slags vær og lett å håndtere.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org

Lord Nelson

Lord Nelson - fotograf Jst sam

Lord Nelson - fotograf Jst sam


SPESIFIKASJON

  • Name: LORD NELSON

  • Klasse: A

  • Nasjonalitet: Storbritannia

  • Byggeår: 1985

  • Hjemmehavn: Southampton, England

  • Rig: Barque 3

  • Høyde: 33,60 m

  • Skroglengde: 40,80 m

  • Angitt av: Jubilee Sailing Trust

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europas, Nordsjøen, Svartehavet, Middelhavet, Atlanterhavet / Karibia, Nord-Amerika East Coast, Nord-Amerika West Coast, Canada, Pacific, Australasia, Det indiske hav, Antarktis

  • Antall traineer: 42

  • Antall fast mannskap: 8

  • Berth typer: Sengeplasser, hytter

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: engelsk

  • Spesielle dietter å se: Ja

  • Spesielle behov ivaretatt: Ja

  • Blue Flag medlem: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM

BIOGRAFI

Eies av Jubilee Sailing Trust, Herren NELSON, oppkalt etter den berømte britiske admiralen er den første av sine to skip, som begge er de eneste seilskutene i verden som har vært formålet designet og bygget for å aktivere funksjonsfriske og funksjonshemmede folk til å seile side om side og dele opplevelser og erfaringer fra Tall Ship seiling som likeverdige.

Stiftelsen oppdrag Colin Mudie å designe sin første seilskip som fysisk funksjonshemmede består halvparten av mannskapet. Krav inkludert rullestolbrukere i hele skipet, lys hauling laster på tauene og bedre enn vanlig beskyttelse mot kulde og våt.

De tre skyve firkantet rigget, Herre NELSON var resultatet. Hennes mange spesielle fasiliteter aktivere deaktiverte mannskap til å ta aktivt del i driften av skipet. Disse fasilitetene inkluderer brede dekk for rullestolbrukere, en talende kompass for å muliggjøre blinde mennesker i Helm skipet, Servo hydraulisk styring for de med begrenset styrke og mye mer. Totalt har Herren NELSON er designet for å behovene til de fleste funksjonshemminger og er i stand til å seile i alle hav i verden.

The Jubilee Sailing Trust har vært i drift i over tre tiår, og i den tiden har tatt over 30.000 mennesker til sjø, inkludert 12.000 mennesker med fysiske funksjonshemminger og 5000 rullestolbrukere.

Lord Nelson sammen med JST øvrige skip seig er vanlige deltakere i Tall Ships' Races.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org

Jens Krogh

Jens Krogh - fotograf Morten Frederiksen

Jens Krogh - fotograf Morten Frederiksen

SPESIFIKASJON

  • Name: JENS KROGH

  • Klasse: B

  • Nasjonalitet: Danmark

  • Byggeår: 1899

  • Hjemmehavn: Aalborg, Danmark

  • Rig: Gaff Ketch

  • Høyde: 21,34 m

  • Skroglengde: 18,57 m

  • Angitt av: FDF Aalborg (dansk Boys Brigade)

HANDLE OM

  • Antall traineer: 12

  • Antall fast mannskap: 7

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BIOGRAFI

Jens Krogh ble bygget og lansert i Frederikshavn, Nord-Danmark, i 1899. Hun er en 38 tonns Gaff Cutter og ble oppkalt etter en dansk kjøpmann.

I 1913 ble Jens Krogh solgt og under navnet Ida, fisket fra Esberg i 44 år. Over den tiden hun stadig mistet mer og mer seilareal og hadde en stadig større motor.

I 1950 ble hun solgt til en eier som fisket henne i Aalborg Bay under navnet Ulla-Vita. I 1973 FDF (Dansk Boys Brigade) i Aalborg som fullførte en omfattende ombygging og restaurert henne til hennes fordums prakt og opprinnelige navnet. Jens Krogh ble relansert 18. juni 1976 og har siden konkurrert i The Tall Ships Races på en jevnlig basis.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org

Johann Smidt

Johann Smidt - fotograf Robert Anders

Johann Smidt - fotograf Robert Anders


SPESIFIKASJON

  • Name: JOHANN SMIDT

  • Klasse: B

  • Nasjonalitet: Tyskland

  • Byggeår: 1974

  • Hjemmehavn: Bremen, Tyskland

  • Rig: Gaff Schooner 2

  • Høyde: 33,53 m

  • Skroglengde: 32,63 m

  • Angitt av: Clipper DJS eV

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum

  • Antall traineer: 29

  • Antall fast mannskap: 8

  • Berth typer: Sengeplasser, hytter

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: tysk

  • Andre språk (s) snakkes om bord: engelsk

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BIOGRAFI

Skonnerten, Johann Smidt, ble bygget i Amsterdam ved Cammenga Shipyard i 1974. Hun ble lansert som Eendracht, den første seil skoleskip for Hollands Het Zeiland Zeeschip, og deltok i mange regattaer, inkludert tidligere Tall Ships' Races og krysset Atlantic.

Fra begynnelsen var hun designet med unge mennesker i tankene å tillate dem å nyte eventyret hale skip seiler.

I 1989 ble Eendracht solgt i Clipper Deutsches Jugendwerk zur See, og omdøpt Johann Smidt etter en Lord Mayor of Bremen fra det 19. århundre. Hun er det eneste medlemmet av Clipper DJS flåten å ha en stål skrog, typisk for hennes opprinnelige nederlandske konstruksjon.

Johan Smidt startet flere ganger over Atlanteren til Karibia under den europeiske vinteren. De unge mennesker om bord er læring under taket av seilene og den blå himmelen. Prosjektet “høy sjø high school” fra Hermann-Lietz-Schule Spiekeroog, tar ca 25 jenter og gutter fra 15 til 18 for å ha sine klasser i et halvt år på Johann Smidt.

Med lærere og fullstendig frivillig mannskap fra kaptein, offiserer og mekaniker til kokken, seiling for klubben Clipper, er det et halvt år full av eventyr, skole og seiling på sitt beste.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org

Jolie Brise

Jolie Brise - fotograf Cephas

Jolie Brise - fotograf Cephas


SPESIFIKASJON

  • Name: JOLIE BRISE

  • Klasse: B

  • Nasjonalitet: Storbritannia

  • Byggeår: 1913

  • Hjemmehavn: Hamble, England

  • Rig: Gaff Cutter

  • Høyde: 20,28 m

  • Skroglengde: 17,10 m

  • Angitt av: Dauntsey School, Wiltshire, England

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europas, Atlantic / Karibia, Nord-Amerika East Coast, Canada

  • Antall traineer: 10

  • Antall fast mannskap: 4

  • Berth typer: Sengeplasser, Enkelt

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: Engelsk, Fransk

  • Spesielle dietter å se: Ja

  • Spesielle behov ivaretatt: Ja

  • Blue Flag medlem: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM

BIOGRAFI

Jolie Brise er virkelig verdensberømte, 24 meter, gaffelrigget Pilot Cutter. Bygget i 1913, noen av hennes mange krav til berømmelse er: tre ganger samlet vinner av Fastnet Race; torde redning av mannskapet på Adriana i 1932 Newport-Bermuda løp; var den siste seilfartøy til å bære Royal Mail under seil; vinneren av Tall Ships Races 1980; vinneren av Tall Ships 2000 Transatlantic Race program; Vinneren Tall Ships Races 2008; Vinneren Tall Ships Races 2011, 2015 og 2016.

Hun har blitt operert, vedlikeholdes og eies av Dauntsey skole siden 1977. I løpet av de siste 49 årene, med Dauntsey studenter har hun seilt 200 miles nord for polarsirkelen, har reist så langt øst som St. Petersburg i Russland; så langt sør som Vest-Sahara, og så langt vest som South Carolina, og har dekket i overkant av 175.000 nautiske miles.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org

Gulden Leeuw

Gulden Leeuw - fotograf Cephas

Gulden Leeuw - fotograf Cephas

1

2

3

SPESIFIKASJON

  • Name: GULDEN LEEUW

  • Klasse: A

  • Nasjonalitet: Nederland

  • Byggeår: 1937

  • Rig: Gaff Schooner 3

  • Høyde: 39,33 m

  • Skroglengde: 54,54 m

  • Angitt av: P & T Charters VOF

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum, Skagerrak / Kattegat, Nordsjøen, Svartehavet, Middelhavet, Atlanterhavet / Karibia, Nord-Amerika East Coast, Nord-Amerika West Coast, Canada, arktiske, Stillehavet, Sør-Stillehavet, Australasia, Det indiske hav, Antarktis

  • Antall traineer: 60

  • Antall fast mannskap: 24

  • Berth typer: sovesal, Enkelt

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: engelsk

  • Spesielle dietter å se: Ja

  • Spesielle behov ivaretatt: Ja

  • Blue Flag medlem: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM

FINNE UT MER BESTILLE PLASS

BIOGRAFI

Den “Gulden Leeuw” er en stor og solid seilskip som minner om 30-tallet og med dekk layout av en klassisk yacht.

Dette skipet ble bygget i 1937 på vegne av den danske Landbruksdepartementet og Fiskeridirektoratet. Dana er designet og bygget som en havgående isklasse skip. Under hennes tjenestetiden for den danske regjeringen, ble hun ofte brukt for marin biologisk forskning, ikke bare i danske farvann, men også i internasjonale. Skipet har en rik historie. Hun seilte som forsker, leverandør og selv som skoleskip for en dansk nautisk college.

I de siste to årene skipet har blitt omgjort til en tremastet topsail skonnert, så formasten er også tunet-rigget. Denne svært allsidig rigging kombinerer fordelene med en firkant-seilte skipet og en fremre-og-akter rigget skip.

Den “Gulden Leeuw” har plass til opptil 200 passasjerer på dag seil og for 56 lærlinger på lengre reiser. Vi er opptatt av seil trening og er ivrige etter å “vise deg tauene”. Ombord skipet vårt setter vi lagånd.

Skipet har et luksuriøst preg og er derfor også velegnet til representasjons, seminarer og dagsturer.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org