SPESIFIKASJON
Name: MORGENSTER
Klasse: A
Nasjonalitet: Nederland
Byggeår: 1919
Hjemmehavn: Den Helder, Nederland
Rig: Brig
Høyde: 25,00 m
Skroglengde: 38,00 m
Angitt av: Morgenster VOF
HANDLE OM
Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum, Skagerrak / Kattegat, Nordsjøen, Atlanterhavet / Karibia
Antall traineer: 36
Antall fast mannskap: 10
Berth typer: Sengeplasser, hytter, hengekøyer, Blandet
Dusjer: Ja
Operasjonell språk (r) om bord: engelsk
Andre språk (s) snakkes om bord: nederlandsk, fransk, tysk, polsk, svensk
Spesielle dietter å se: Ja
Spesielle behov ivaretatt: Ja
Blue Flag medlem: Ja
THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER
Fremtidige hendelser: The Tall Ships Races 2019
Tidligere arrangementer: Liberty Tall Ships Regatta 2019 , The Tall Ships Races 2018 , tre festivaler Tall Ships Regatta 2018 , Rendez-Vous 2017 Tall Ships Regatta , The Tall Ships Races 2017 , Nordsjø Tall Ships Regatta 2016 , The Tall Ships Races 2016
BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM
BIOGRAFI
Morgenster ble lansert i 1919 som en sild lugger “Vrouw Maria” SCH 324 for fiskeselskapet hiet Dulk. Hun ble bygget ved verftet Boot i Alphen.
I 1927 ble hun motorisert (200 HP La Meuse) og utvidet i ytterligere 7 meter. Det fikk hun sin nye navnet “Morgenster”. Hun fortsatte som en motorisert fiskefartøy til 1970. På grunn av sertifiseringskrav eieren tok henne ut av fiske. Hun ble solgt til Jaq Vrolijk som utnyttet henne i sport fiske dagsturer.
Etter å ha mistet sertifikater for denne virksomheten hun ble solgt til en Rotterdam sanger som ble sagt å forberede skipet for eter piratkopiering. Sangeren ble tiltalt, men etter en rekke forsøk og 2 1/2 år senere ble han løslatt og gjenvunnet besittelse av skipet hans.
I 1983 Marian og Harry MUTER kjøpte fartøyet i en forferdelig tilstand av vedlikehold. Skipet ble slept til Zijkanaal B i nærheten av den vakre lille landsbyen Spaarndam. Alvorlige reparasjoner og vedlikehold ble utført i løpet av vinteren. Etter å ha solgt STV “Jantje” i 2005, Marian og Harry hadde anledning til å delta på deres prosjekt med Morgen på heltid.
Til slutt, i juni 2008 ble hun formelt velsignet i seiling verden igjen av den meget sympatiske minister Maria van der Hoeve. Morgen viste seg å være en fin kar siden den gang, og rask nok i all slags vær og lett å håndtere.
Wikipedia/Sailtraininginternational.org