Fullriggeren Sørlandet er verdens eldste operative fullrigger. Skipet ble bygget i 1927 og var et tidligere skoleskip som opprinnelig ble drevet av Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution (I dag Sørlandets maritime videregående skole). Skipet ble bygd for å brukes til grunnleggende fagopplæring av sjøfolk.
Bygging og de første seilingstokt
«Sørlandet» er byggenummer 1 fra Høivolds Mek. Verksted i Kristiansand. «Sørlandet» er det første norskbygde seilskipet i stål bygd som skoleskip. Skipet er 210 fot langt (64,2 m), en tremastet fullrigger (opprinnelig uten motor). Skipet ble sjøsatt 10. mai 1927 og hadde da en bruttotonnasje på 588 tonn.
En donasjon fra skipsreder O.A.T. Skjelbred, et legat på 25 000 pund sterling, var grunnkapitalen i institusjonen og finansierte byggingen av skipet.
Jomfruturen i 1927 gikk til Oslo hvor skipet ble inspisert av Kong Haakon og Kronprins Olav. Senere samme år var «Sørlandet» for første gang på tokt til utlandet der London var målet.
Som det første norske skoleskipet krysset «Sørlandet» Atlanterhavet i 1933 og gikk til Chicago hvor hun var det norske innslaget på utstillingen «A Century in Progress».
Krigsår
Under andre verdenskrig ble «Sørlandet» tauet til Kirkenes hvor skipet gjorde tjeneste som kullager og fangeskip. «Sørlandet» sank i Kirkenes havn etter å ha blitt truffet under et flyangrep. Skipet ble senere hevet. Frem mot krigsslutt fungerte «Sørlandet» som losjiskip for tyske ubåtmannskaper. Skipet fikk brakkeoverbygning og også innredningen ble bygd om. Baugsprydet ble kappet. Skipet lå som depotskip da krigen sluttet.
Da det etter krigen etter hvert ble tilgang på de nødvendige materialer, ble «Sørlandet» reparert ved verftet som hadde bygd skipet. Skroget var solid, men skipet måtte gjennom en omfattende og kostbar gjenoppbygging før det igjen kunne heise seil i 1948.
Først i 1958 ble skuta utstyrt med motor og propeller.
På private hender
«Sørlandet» ble utrangert som skoleskip i 1974 og solgt til skipsreder Helmer Staubo i Oslo. Skipet ble registrert i Arendal og lå for anker i Kilsund fram til 1977 da det ble kjøpt tilbake til Kristiansand av Skjelbreds rederi – som også hadde finansiert byggingen 50 år tidligere.
Nye opplærings- og opplevelsestokt
I 1980 gjennomgikk skipet en total oppussing. Fra 1981 har skipet vært eid av Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet. Fra 1980 til 1983 var skuta eneste norske skoleskip i drift og var først ute med åpne tokt for både ungdom og eldre av begge kjønn. I 1981 krysset hun Atlanteren fire ganger og utførte en serie seilaser mellom Bermuda og Boston i tillegg til filmoppdrag i New York.
To ukers Nordsjøtokt ble så en vanlig driftsform i noen år.
I 1982 besøkte skuta ca. 60 havner langs norskekysten nord til Kirkenes med utstillingen "Kvinner i kystkulturen". Til sammen 83 000 besøkende var om bord for å se utstillingen.
I 1986 gjennomgikk skipet igjen restaurerings- og oppussingsarbeider og krysset igjen Atlanterhavet i forbindelse med 100-årsjubileet for Frihetsgudinnen i New York. På ettersomrene fra 1986 til 1988 fikk ca. 500 av Marinens befalselever sin første sjøtjeneste på tre ukers seilas og sjømannsopplæring på «Sørlandet».
Frem til 1996 hadde Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet samarbeid med Sjøforsvaret, Rederiforbundet og Aetat om en serie seks ukers kurs i sjømannskap.
Vinteren 1995/96 gjennomførte skipet en serie tokt til tropiske farvann i Karibien. Også siden er «Sørlandet» drevet med vinterseilaser i karibiske farvann kombinert med transatlantisk kryssing på våren og andre toktopplegg i mer hjemlige farvann sommerstid.
Sammen med de andre skoleskipene «Christian Radich» og «Statsraad Lehmkuhl» var Sørlandet til stede i Oslo for markeringen av 100-årsjubileumet for unionsoppløsningen.
Høsten/vinteren 2010/11 gjennomførte «Sørlandet» et 8 måneder langt tokt med den kanadiske skolen West Island Colleges under navnet Class Afloat. Om bord befant det seg en flytende skole med ca. 50 elever. Toktet gikk fra Norge via Frankrike, Portugal, Spania, Italia, Marokko, Senegal, Kapp Verde, Trinidad og Tobago, Colombia, Costa Rica, Belize, Cuba, Den dominikanske republikk, Bermuda, Azorerne, Spania, Belgia, Tyskland, Danmark og tilbake til Norge.
Grunnstøting
12. juni 2007 grunnstøtte «Sørlandet» rett utenfor Hovedøya innerst i Oslofjorden. Uhellet forløp uten dramatikk uten materiell- eller personskader.
Skipets staus i dag
Ifølge IMO-1969-konvensjonens måleregler er «Sørlandet» nå på 499 bruttotonn. Sammenlignet med originalen har dagens skip ny bysseinnredning, radiostasjon/satellittkommunikasjon og radar. Skipet har klimaanlegg på banjerdekk og i mannskapslugarene. Det er montert brannalarm i henhold til forskriftene. På banjeren var inntil nylig[når?] hengekøyene fjernet og erstattet av faste køyer. Under restaureringen i 2012 ble banjeren bygget tilbake til en mer tradisjonell åpen banjer og hengekøyene gjeninnført. Kapasiteten er fremdeles redusert fra 90 til 70 medseilere/elever.
Hovedmotoren er på beskjedne 560 HK og gir i stille vær 8 knops fart. I motvind reduseres dette raskt til knapt styrefart. Såfremt det er vind, vil «Sørlandet» oftest gjøre større fart for seil enn med motor.
Det er gjort små endringer eksteriørmessig de siste tiår, det har bare vært rom for vanlig, løpende vedlikehold. Seilgarderoben er delvis fornyet, men det har ikke skjedd visuelle endringer. Skuta har bevart mye av sin opprinnelighet. Hun holder høyeste klasse i Det Norske Veritas og har alle nødvendige sertifikater for «world wide trade».
Sommeren 2015 etablerte stiftelsen «Fullriggeren Sørlandet» en videregående skole med navn A+ World Academy. Skolen er studiespesialiserende på videregående nivå og elevene undervises i Advanced Placement fag. iden starten i 2015 har de hatt hhv. 14, 54 og 60 elever ombord. De to første skoleårene foretok skolen en jordomseiling som det første norske skoleskipet. I skoleåret 2017-2018 gjennomfører A+ en seilas fra Kristiansand til Kristiansand via Middelhavet og Karibien. Til vanlig besøker skolen rundt 20 havner i året.
Videregående skole; A+ World Academy
Majoriteten av skolens elever er fra Norge og drar på utveksling i VG2. Denne andelen er synkende i takt med en økende andel elever fra USA, Canada, Mexico, Østerrike, Sveits, Tyskland, Spania, Storbritannia, Hongkong, Kina, Colombia.
Tekniske spesifikasjoner
Bygget: Høivolds mek. verksted 1927
Deplasement: 891 tonn
Bruttoregistertonn: 499 tonn
Skrogets lengde: 57 meter
Lengde med baugspryd: 64,15 meter
Maks bredde: 8,87 meter
Dypgående: 4,5 meter
Mastehøyde: 34,2 meter
Seilføring: 27 seil
Seilareal: 1 236 m²
Maks hastighet (seil): 14 knop
Maks hastighet (maskin): 9 knop
Motor: 560 HK
Maks mannskap: 20
Maks medseilere: 70
Maks passasjerantall: 150
Kilder / Referanser
Wikipedia
^ «Fullriggeren Sørlandet – Historie». www.sorlandet.org (norsk). Besøkt 20. april 2018.
^ Class Afloat Arkivert 17. oktober 2010 hos Wayback Machine.
^ «Courses | A+ World Academy». A+ World Academy (norsk). Besøkt 17. oktober 2017.
^ «Our history | A+ World Academy». A+ World Academy (norsk). Besøkt 17. oktober 2017.
^ «Alumni & Alumnae | A+ World Academy». A+ World Academy (norsk). Besøkt 17. oktober 2017.
^ «Blog | A+ World Academy». A+ World Academy (norsk). Besøkt 17. oktober 2017.
^ «Where we go | A+ World Academy». A+ World Academy (norsk). Besøkt 17. oktober 2017.