HVOR ER SKUTENE?
Find the ships during the Tall Ships Races FREDRIKSTAD / Finn skutene under The Tall Ships Races:
Dar Mlodziezy fra Polen er det lengste skipet i årets regatta. Den majestetiske barken har en lengde på imponerende 108,8 meter. Dar Młodzieży (polsk: Ungdomsgaven) er et polsk seil treningsskip designet av Zygmunt Choreń. Skipet ble lansert i november 1981 på Gdańsk verft, Polen, og bestilt for tjeneste i juli 1982 i Gdynia, og erstattet dermed forløperen Dar Pomorza.
«Eendracht» er en tremastet skonnert brukt som skoleskip og for å spre budskapet om Nederlands maritime tradisjoner. Har deltatt i Tall Ships Races flere ganger. Skipet har drevet med seiltrening siden 1989 og mannskapet består nesten eksklusivt av frivillige.
Fullriggeren Sørlandet er verdens eldste operative fullrigger. Skipet ble bygget i 1927 og var et tidligere skoleskip som opprinnelig ble drevet av Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution (I dag Sørlandets maritime videregående skole). Skipet ble bygd for å brukes til grunnleggende fagopplæring av sjøfolk.
«Shtandart» er en kopi av fregatten med samme navn som Peter den Store fikk bygget i 1703. Det gikk med stor mengder trevirke til skipet og mye av dette kom fra offentlige parker i St. Petersburg. Lerketreet som er brukt i skipet kommer fra en skog som ble plantet i 1730 nettopp for å levere materiale til skipsindustrien.
STS “Fryderyk Chopin” er den yngste av de polske seilskutene. Den ble bygget mellom 1990-1992 i “Dora” verftet i Gdansk. Skipet er designet av Zygmunt Choren, den samme skipsarkitekten som designet “Pogoria” og “Dar Młodzieży” (begge med i årets The Tall Ships Races Fredrikstad 2019).
Wylde Swan er en klassiker og en sjarmerende gjenganger når The Tall Ships Races arrangeres. Det nederlandske seilfartøyet Wylde Swan er et skip bygget for fart. Hun startet livet som en motorbåt i 1920 og brakte fersk sild fra fiskefeltene til markeder i land. Hennes slanke skrog minner om de store skonnerten yachter i 1900-tiden.
Shabab Oman II er en fullrigger seilskip som kom i tjeneste for kongeriket Oman så sent som i august 2014, ja bare noen uker etter at det forrige Tall Ships Races ble arrangert i Fredrikstad. Seilskipet erstattet det forrige skipet med samme navn. Hun ble bygget i Romania og sjøsatt i Nederland i 2013.
Publikumsyndlingen, den meksikanske barken, ”Cuauhtémoc”, kommer endelig til Fredrikstad. Treningsskipet for den meksikanske marinen er viden kjent for at hun alltid skaper stor begeistring med sine spektakulære anløp. I tillegg regnes hun som blant de vakreste barkene i verden.
«Vega Gamleby» ble bygget i i Viken i Sverige i 1909. «Vega Gamleby» var en av de siste frakteskutene bygget i tre som var i drift på svenskekysten. Hun var på vei til opphugging i 1985 da hun ble reddet av Egil Bergström som fikk restaurert og bevart skipet.
SS «Christian Radich» er en tremastet fullrigger, bygget ved Framnæs Mekaniske Værksted i Sandefjord, med levering den 17. juni 1937. Eier er Stiftelsen Skoleskipet Christian Radich, etablert ved en donasjon fra rittmester, trelasthandler og skipsreder Christian Radich.
«Statsraad Lehmkuhl» er en tremastet bark bygget i Bremerhaven i 1914. Hun kom til Norge i 1924 og skiftet da navn fra det opprinnelige «Grossherzog Friedrich August» til dagens «Statsraad Lehmkuhl». I 1967 sto skipet i fare for å bli solgt til utlandet, men skipsrederen Hilmar Reksten kjøpte skipet.
Alexander von Humboldt II har seilt på de syv hav siden 2011. Som sin forgjenger Alexander von Humboldt, ALEX-2 er en sivil squarerigger og tilbyr store seilskipseventyr for alle, uavhengig av tidligere erfaring. Alt du trenger er et åpent sinn og en ånd av eventyr!
Atene er kanskje Sveriges vakreste skute. Atene ble bygget i Svendborg i Danmark i 1909 og ble kalt kalte Emanuel. Atene seiler nå fra mai til oktober i hovedsak med skoleklasser, men hun kan også leies privat. Målet med organisasjonen er å opprettholde gamle seilskip tradisjoner og å lære unge mennesker sjømannskap som praktiseres i det siste.
«Swan» ble bygget som fiskebåt i Lerwick på Shetland i 1900. I 1935 ble hun utstyrt med motor og fortsatte som fiskebåt på Shetland og i England frem til 1980-årene. «Swan» returnerte til Shetland i 1991 der hun ble restaurert og satt i drift som skoleskip. I sin tid var 'svanen' Shetlands største fiskefartøy. Hun fisket etter sild med drivgarn. I dag eies hun av stiftelsen Swan Trust og driver seiltrening og chartervirksomhet.
I løpet av 37 år med aktiv tjeneste reddet hun 257 mennesker, 90 skip og assistert 2,881 båter - en rekord kun slått av hennes søster RS 8 Oscar. Christiania har selv vært på havets bunn; i september 1997, på vei til London, sank hun i Nordsjøen på 495 meters dyp. 19 måneder senere ble hun tatt opp.
Atyla er håndbygget på tradisjonelt vis i Spania i 1980–84. «Atyla» er et av svært få store seilskip bygget i tre som fremdeles er i drift. Skipet er eid og blir drevet av den samme familien som bygget henne. Atyla driver et unikt utdannelsesprogram. Programmet kombinerer undervisningen i tradisjonelle seilferdigheter med store seilskuter, fokus på lagbygging, og miljøbevissthet.