Sommerferie i Norge

View Original

Morgenster

Morgenster - fotograf Philippe Chagniot


SPESIFIKASJON

  • Name: MORGENSTER

  • Klasse: A

  • Nasjonalitet: Nederland

  • Byggeår: 1919

  • Hjemmehavn: Den Helder, Nederland

  • Rig: Brig

  • Høyde: 25,00 m

  • Skroglengde: 38,00 m

  • Angitt av: Morgenster VOF

HANDLE OM

  • Virksomhetsområder: Nord-Europa, Baltikum, Skagerrak / Kattegat, Nordsjøen, Atlanterhavet / Karibia

  • Antall traineer: 36

  • Antall fast mannskap: 10

  • Berth typer: Sengeplasser, hytter, hengekøyer, Blandet

  • Dusjer: Ja

  • Operasjonell språk (r) om bord: engelsk

  • Andre språk (s) snakkes om bord: nederlandsk, fransk, tysk, polsk, svensk

  • Spesielle dietter å se: Ja

  • Spesielle behov ivaretatt: Ja

  • Blue Flag medlem: Ja

THE TALL SHIPS 'RACES OG REGATTAER

BLÅTT FLAGG-ORDNINGEN MEDLEM

FINNE UT MER BESTILLE PLASS

BIOGRAFI

Morgenster ble lansert i 1919 som en sild lugger “Vrouw Maria” SCH 324 for fiskeselskapet hiet Dulk. Hun ble bygget ved verftet Boot i Alphen.

I 1927 ble hun motorisert (200 HP La Meuse) og utvidet i ytterligere 7 meter. Det fikk hun sin nye navnet “Morgenster”. Hun fortsatte som en motorisert fiskefartøy til 1970. På grunn av sertifiseringskrav eieren tok henne ut av fiske. Hun ble solgt til Jaq Vrolijk som utnyttet henne i sport fiske dagsturer.

Etter å ha mistet sertifikater for denne virksomheten hun ble solgt til en Rotterdam sanger som ble sagt å forberede skipet for eter piratkopiering. Sangeren ble tiltalt, men etter en rekke forsøk og 2 1/2 år senere ble han løslatt og gjenvunnet besittelse av skipet hans.

I 1983 Marian og Harry MUTER kjøpte fartøyet i en forferdelig tilstand av vedlikehold. Skipet ble slept til Zijkanaal B i nærheten av den vakre lille landsbyen Spaarndam. Alvorlige reparasjoner og vedlikehold ble utført i løpet av vinteren. Etter å ha solgt STV “Jantje” i 2005, Marian og Harry hadde anledning til å delta på deres prosjekt med Morgen på heltid.

Til slutt, i juni 2008 ble hun formelt velsignet i seiling verden igjen av den meget sympatiske minister Maria van der Hoeve. Morgen viste seg å være en fin kar siden den gang, og rask nok i all slags vær og lett å håndtere.

Wikipedia/Sailtraininginternational.org